Dieta před létem: Plavková sezona se blíží!

21. dubna 2008 v 21:35 | Lusy Loose |  Hubnutí
Už staří moudří Číňané přišli na to, jak tělo uspokojit a v několika chodech mu naservírovat dokonalou harmonii. Když se jimi inspirujete, dostanete se na ideální váhu, vaše tělo bude mít energii na radostný život i na nastartování očisty.

Možná podobný scénář znáte: svíčková se šesti a bábovka na návštěvě u vašich byla sice báječná, ale chvíli po obědě už proklínáte sebe i maminku, protože lehkost vašeho bytí se kamsi vytratila. Říkáte si: "Uf, tak to bylo naposledy, zítra jsem o vodě a ovoci." A tak další den nasadíte vodu a ovoce. Ovšem hned to následující ráno si jednodenní hladovku důkladně vynahradíte čokoládovými croissanty a kapučínem se šlehačkou. V hlavě už přitom spřádáte plán: "No co, tak zítra zase vodu a ovoce..."

Podobný styl stravování plný skoků z extrému do extrému tělo akorát zmate. Ve dnech, kdy se přejídáme, ukládá všechno pro případ, že zase nastane hladové období. A tak jdou kila nahoru... Ani z extrémních diet není moudré: jíst jenom to či ono může mít chvilkový zeštíhlovací efekt, ale dříve nebo později začne tělo "stávkovat", protože každou jednostranností ho vybočujeme z rovnováhy. Budeme-li držet čtrnáct dní jakoukoli extrémnější dietu, možná to s přemáháním vydržíme. Za nějaký čas se však naše "asketické" choutky obrátí proti nám a patnáctý den uspořádáme křižáckou výpravu na první cukrárnu.

Zkusme načerpat dietní inspiraci z Východu. Hledejme střed a harmonii. Podle starých Číňanů se tělo neustále snaží dostávat do rovnováhy dvě protikladné vesmírné síly (principy) jin a jang. Jinová energie je uvolňující, vlhká, studená, odpovídá elementu vody, v těle pak souvisí se všemi rozkladnými procesy - například se štěpením či stárnutím. Naopak jangová vibrace je stahující, suchá, horká, zastupuje ji element ohně, v těle jsou jangovými procesy třeba růst a obnova organismu. Polaritami jin a jang vibrují i veškeré potraviny. K jinovým, tedy uvolňujícím, patří především cukr, káva, čokoláda, výrobky z bílé mouky, alkohol, med, mléko, ovoce, houby či mléčné výrobky. K jangovým, tedy stahujícím, pak například sůl, vše pečené, vejce a všechny druhy mas kromě ryb. Mezi těmito dvěma póly ale najdeme i neutrální zónu - zeleninu, obiloviny, ryby a mořské měkkýše. V praxi to funguje následovně: sníte-li slaný biftek, náš chytrý systém ihned vysílá signál "příliš mnoho jangu - vyrovnat"! A přijde chuť na sladký dortík nebo skleničku alkoholu. Vaše "mlsná" je v podstatě snaha těla dorovnávat extrémy, k čemuž je samozřejmě potřeba určitá energie. A tak tělo zase vysílá signál hladu... Zkrátka bludný kruh. Ale řešení existuje!
Snídaně v duchu "uvolněte se, prosím!"
Ráno se nikdy netrapte hlady. Když dáte tělu pořádný základ, nepřepadne vás večer chuť na sladké či chipsy. Protože stres a každodenní "honička" stahují (jang), dá se tušit, že většina z nás potřebuje trošku uvolnit (jin). A zde platí, že jsme to, co jíme. Když si k snídani dáme cokoli pečeného (včetně chleba), přiléváme jang do jangu. Zkusme si proto pochutnávat na jinové vodnaté snídani - výborná je například ovesná, kuskusová či jáhlová kaše, můžeme ji vylepšit oříšky nebo dosladit obilným sirupem či sladem. Nepoužívejte rafinovaný cukr - je to silná zásada, kterou se tělo snaží co nejrychleji dorovnat, a okyseluje. Překyselená krev je příčinou mnoha zdravotních problémů. Japonští a čínští odborníci na výživu k ranní kaši doporučují uvařit zeleninu - právě aby se krev neokyselovala.
Oběd v duchu pěti elementů
Možná vám něco říká princip pěti elementů - strom neboli dřevo je energie začátku, jara a růstu. Této energii odpovídá kyselá chuť a vše, co roste rychle nahoru - jarní cibulka, pórek, klíčky a výhonky. Po jaru přichází léto, žhavá energie ohně, v jídle tuto energii zastupuje hořká chuť, z potravin například kukuřice, šalotka, dýně, květák, třešně. Po létu tu máme konejšivou energii elementu země - babí léto se sladkou chutí, kterou představují jáhly, mrkev, brokolice, tuřín, zelí či červená řepa. Následuje podzimní element kovu a chuť pikantní, jejímiž zástupci jsou například rýže, špenát, ředkve či kadeřávek a kapusta. Pátým elementem je voda a tedy zima a slanost v podání kořenové zeleniny, fazolek adzuki či pohanky.

Snažte se oběd poskládat tak, abyste na talíři našla všechny elementy. Jako základ každého jídla (až polovinu celkové porce) zařaďte obilovinu - výborná je natural rýže, jáhly, kroupy, kuskus nebo bezvaječné těstoviny. Čtvrtinu talíře přenechte zelenině v jakékoli úpravě. Vařená, orestovaná, podušená - záleží na ročním období. Zhruba patnáct procent by mělo patřit bílkovinám - luštěniny (zjara je ideální třeba naklíčená a pak uvařená čočka, mungo, hrášek, cizrna), rybí maso. Zbylých deset procent porce věnujte kyselému pickles nebo zelí, čerstvému salátu, ředkvičkám či strouhané ředkvi. Také nezapomínejte na polévky a v období nastupujícího léta omezte pojídání masa, vajíček, pečiva z bílé mouky a cukru, tučné sýry vyměňte za lehčí sójové. Jezte sezonní zeleninu, koncem jara a začátkem léta je ideální zelenina vařená na páře nebo lehce orestovaná na sezamovém oleji.

Nepřehánějte to se solením, pokrmy dochucujte kvalitní sójovou omáčkou johnsen shoyu či tamari. Jezte mořské řasy, i když to zrovna není lokální potravina. V tomto případě je možné udělat výjimku, protože pakliže se rozhodnete omezit konzumaci masa, vaše tělo potřebuje minerály, na něž jsou mořské řasy velmi bohaté. Hodně pijte neperlivou, nedochucovanou vodu, výborný je také zelený grilovaný čaj bancha.
Večeře "Made in Japan"
Ideální lehkou jarně-letní večeří je například sushi, sa-shimi, miso polévka, rizoto se zeleninou či menší porce těstovin. Je dobré jíst poslední jídlo minimálně čtyři hodiny před spaním. Výsledky podobné diety neuvidíte za tři dny, ba ani za týden. První pocit, že se něco děje, přijde až za několik týdnů. Skutečně se ale vyplatí počkat: výsledky budou trvalé. Budete se cítit o poznání lehčí a třeba se přistihnete, že místo v obvyklých devět hodin vyskakujete z postele už v půl šesté plná radosti a elánu. Možná zmizí "pytle" pod očima, tělo se začne čistit. Po pár měsících je podobnou dietou možné se zbavit celulitidy, astmatu, akné či jiných neduhů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.