Jídlo

Grepfruit – co o něm nevíte

10. června 2009 v 13:06 | Lusy Loose
Hořké, ale zdraví velmi prospěšné ovoce.

Ananas - co o něm nevíte

30. června 2008 v 18:12 | Lusy Loose
Ananas je lahodný, voňavý a jeho enzymy napomáhají hubnutí. V Karibské oblasti je pokládán dokonce za afrodisiakum.

Vegani a spol.: nejí maso, jsou normální?

30. června 2008 v 10:06 | Lusy Loose
Víte, co to jsou fruktariáni, freegani, vitariáni nebo lakto-ovo-pesco-vegetariáni? Věděli jste, že někdo takový vůbec může existovat? A co vlastně jí?

Zdravá změna

28. června 2008 v 16:54 | Lusy Loose
Jdete na sendvič k obědu doopravdy chytře? Abyste si v kalorickém tunelu posvítili, přinášíme vám světlo poznání.

Ovesné vločky

17. května 2008 v 16:39 | Lusy Loose
Ovesné vločky jsou balzámem na nervy a mimořádně cennou potravinou, ale někdy neprávem opomíjenou.

Pohanka

17. května 2008 v 11:11 | Lusy Loose
Pohanka není obilnina, jak je někdy prezentována, ale je to rdesnovitá rostlina. Její semena jsou však moučnatá, a tak se používají také na výrobu pohankové mouky.

Rajčata

14. května 2008 v 18:15 | Lusy Loose
Rajská jablíčka jsou jistě ve vaší kuchyni častými hosty po celý rok a nejen na sklonku léta, kdy jejich sezóna vrcholí. Neobejde se bez nich italská kuchyně a i v české kuchyni mají své nezastupitelné místo. Přitom ale vůbec nepocházejí z Evropy.

Potraviny, které fungují

11. května 2008 v 12:15 | Lusy Loose
Rostlinný tuk na snižování hladiny ldl cholesterolu, jogurty pro zdravou střevní flóru, pečivo pro lepší zažívání. Pohádka? Vůbec ne. Existují totiž potraviny, které pro zdraví člověka zkrátka dokážou udělat více než jiné. Seznamte se s funkčními potravinami. Charakteristika funkčních potravin: "jedná se o potraviny, které jsou obohaceny o látky s výrazným pozitivním vlivem na lidské zdraví."

Fazole pro zdraví

9. května 2008 v 14:51 | Lusy Loose

Fazole a vůbec všechny luštěniny jsou jedny z nejprospěšnějších potravin pro naše zdraví. A jejich nabídka je velmi bohatá, proto by byla velká škoda omezit se jen na ty červené a bílé.

Fazolové lusky
Dají se sehnat čerstvé, mražené i sterilované, stále častěji se s nimi setkáváme na jídelních lístcích, kde fungují jako oblíbená příloha.
ODKUD POCHÁZEJÍ: Znovu se vracíme do Ameriky, jde totiž vlastně jen o nezralé lusky fazolu obecného.
JAK POMÁHAJÍ: Prospěšné jsou hlavně díky provitaminu A, vitaminům skupiny B, ale také vápníku nebo hořčíku. KAM S NIMI: Vynikající jsou uvařené s máslem, ale i restované na pánvi například s česnekem nebo v méně dietní variantě se slaninou. Sterilované nebo uvařené se hodí i do salátů.
Černé a hnědé fazole
Především černé fazole jsou nepostradatelné právě v mexické kuchyni, jejíž základ vlastně tvoří.
ODKUD POCHÁZEJÍ: Ani tentokrát se nevzdálíme ze Střední Ameriky.
JAK POMÁHAJÍ: I černé fazole jsou prospěšné hlavně pro obrovské množství bílkovin a vlákniny, díky které mají pozitivní vliv na trávení.Jsou ale také poměrně dost kalorické.
KAM S NIMI: Do jakéhokoli mexického jídla, v kombinaci s chilli papričkami a kysanou smetanou chutnají skvěle.
Fazole mungo
Tyto fazole jsou velice drobné a mají barvu oliv. Jsou perfektní k naklíčení, ale v obchodech se běžně dají koupit už naklíčené.
ODKUD POCHÁZEJÍ: Velmocí tohoto druhu fazolí je jihovýchodní Asie, hlavně Indie.
JAK POMÁHAJÍ: Opět jsme u zdravého trávení. Kromě toho se vyznačují vysokým obsahem vitaminů a proteinů.
KAM S NIMI: Indové suché fazole mungo restují s trochou tuku a podávají k čaji, Čína využívá hlavně klíčky. Naklíčené fazole jsou skvělé do salátů.
Fazole adzuki
Tento druh je patrně nejlépe stravitelný, má také vynikající chuť, která připomíná oříšky.
ODKUD POCHÁZEJÍ: Opět zakotvíme v Asii, tentokrát ale v Japonsku, kde jsou po sóje nejdůležitější luštěninou, Koreji a Číně.
JAK POMÁHAJÍ: Tyto fazole jsou cenné pro svou čisticí funkci - velmi tak totiž prospívají ledvinám.
KAM S NIMI: Adzuki jsou vynikající do polévek, pomazánek nebo kaší. Používají se ale i na výrobu mouky a dokonce i do dezertů.
Ledvinové fazole
Svůj název získaly podle tvaru, opravdu totiž připomínají ledviny. V Česku je to ten nejrozšířenější druh. Velkým bílým fazolím se díky jejich chuti říká také máslové.
ODKUD POCHÁZEJÍ: Ne nadarmo jsou nejoblíbenější v oblasti Mexika. Pocházejí totiž právě z oblasti Inků, ale patrně je znali i severoameričtí indiáni.
JAK POMÁHAJÍ: Jsou bohatým zdrojem bílkovin a vlákniny, doporučují se k podpoře krvetvorby. Obsahují také spoustu vitaminu C a podle některých průzkumů pomáhají i diabetikům.
KAM S NIMI: Bílé máslové fazole jsou vynikající v salátech, například s tuňákem a cibulí. Červené se skvěle hodí například s kuřecím masem do tortil

Pamlsky ano, ale dietnější!

4. května 2008 v 16:02 | Lusy Loose
1. výměna:
Krémovou polévku za kuřecí vývar
Polévka je grunt, říkávaly už naše babičky a toto pravidlo stále platí. Jen si dejte pozor, jakou polévku jíte. Kuřecí krémová polévka se sice může zdát jako dobrý nápad, ale v jediné porci se může skrývat až 125 kcal a 8 g tuku! Zato v čirém kuřecím vývaru jen 76 kcal a 2,5 g tuku.
2. výměna:
Latté za nízkotučné cappuccino
Nedokážete si svůj den bez kávy představit? Nevadí. Stačí, když si na rozdíl od svého oblíbeného latté, které obsahuje neuvěřitelných 270 kcal a 14 g tuku, objednáte raději nízkotučné cappuccino s 140 kcal a 5 g tuku. Řekněte sami, není to rozdíl?
3. výměna:
Smetanové těstoviny za těstoviny s rajčaty
Zatímco těstoviny jsou celkem zdravou alternativou stravy, omáčka na nich může nadělat dietní neplechu! Pokud si totiž nejraději objednáváte těstoviny carbonara, sníte
630 kcal a 30 g tuku. Příště si poručte těstoviny s tomatovou omáčkou, ty mají jen 356 kcal a 4 g tuku.
4. výměna:
Smetanový nanuk za ovocný
Léto se blíží a jen málokdo odolá sladkému nanuku nebo zmrzlině. Nezoufejte, této pochutiny se nemusíte vzdát, jen si kupte raději jejich ovocnou variantu, která vás skvěle osvěží a obsahuje pouze kolem 77 kcal a téměř žádný tuk, zatímco smetanový nanuk má 348 kcal a 20 g tuku.
5. výměna:
Hranolky za brambory
Na tomto příkladu není ani nutné rozepisovat, jak velký rozdíl je mezi smaženými hranolkami, které skrývají neuvěřitelných 717 kcal a 37 g tuku, a vařenými či pečenými bramborami s 250 kcal a méně než 1 g tuku. Jen pro pořádek 717 kcal = hodina běhu!
6. výměna:
Kalorické pivo za šampaňské
I když často slýcháme, jak je tento chmelový mok zdravý, úplně tak to zase není. Sice neobsahuje moc tuku, ale ukrývá se v něm hodně cukru, takže jediný půllitr piva obsahuje 180 kcal. Zato ve sklence šampaňského je jen 133 kcal a navíc budete za dámu.

5 geniálních potravin, které vás zachrání!

24. dubna 2008 v 20:40 | Lusy Loose
Znáte to, předsevzetí o vyváženém jídelníčku se sice snadno dává, ale pak doklopýtáte v šest večer z práce a po zběžném ohledání ledničky čapnete chleba, jdete zalévat čínské nudle nebo se složíte do křesla s čokoládovou tyčinkou.
I během chviličky se ale dají vykouzlit mnohem výživnější a chutnější variace, stačí mít ve spíži ty správné ingredience! Jíst zdravě rozhodně neznamená být o vodě a salátech. Proč se ale zbytečně cpát pečivem, uzeninami nebo instantními hrůzami, které vás napěchují kaloriemi, solí a nijak zvlášť si nepošmáknete? Pokud máte aspoň trochu srovnané, čím chcete svoje tělo krmit, mělo by se u vás najít vždycky několik kousků ovoce a zeleniny, bílé jogurty a steaky z bílého masa či rybí filety… Máte? Pak není problém vytvořit si v pár minutách plnohodnotné menu, které vás nepromění v kouli sádla a chuťové buňky potěší podstatně víc.

Cereálie ano, ale s mírou

23. dubna 2008 v 20:17 | Lusy Loose
Sledujte obal! Nízký obsah cuktru mají klasické kukuřičké lupínky corn flakes. Na druhou stranu ale obsahují větší množství soli. Méně je proto někdy více...
Cereálie obsahují malé množství vody a naopak hodně sacharidů. A protože jsou často přislazovány a dochucovány například čokoládou, ořechy, skořicí nebo různými populárními polevami, jejich energetická hodnota se ještě zvyšuje.
 
 

Reklama